Förgasare & Tillbehör» Information» Flottörjustering»
Flottörjustering
INSTÄLLNING AV FLOTTÖRNIVÅN PÅ WEBER och SOLEX FÖRGASARE.
Kontrollera först flottörens (G) vikt. Plastflottörer kan suga åt sig bensin
Bensin kan också samlas inuti metallflottörer.
Flottören får inte heller ha några skador t ex bucklor, bulor eller hål.
Flottören måste kunna röra sig fritt och lätt på sin axel.
Förvissa Dig om att nålventilen (S) är ordentligt iskruvad i (V) och att
kulan (SF) längst ute inte har fastnat.
Håll flottörhuslocket vertikalt med flottörens pigg i lätt beröring med
nålventilens kula.
Det finns två olika sätt att mäta flottörnivån.
1. Avståndet mellan flottörhuslockets packning (G2) och den del av flottören
som är närmast (1)
2. Avståndet mellan flottörhuslockets packning (G2) och den del av flottören,
som är längst bort (2).
Kontrollera att det erhållna måttet stämmer med uppgiften på sprängskissen
eller förgasarmanualen till förgasaren. Om inte böj (Lc) till rätt mått erhålls.
När eventuell justering är utförd, bör Du kontrollera att flottörens maximala
svängrum (avståndet till 3 minus avståndet till 1 resp 2) stämmer med rekomendationen.
Om det erfordras kan tungan (A) justeras.
När justeringen är utförd placeras flottörhuslocket åter på förgasaren. Gör en
sista kontroll av att flottören kan röra sig fritt.
Flottörnivån måste alltid ställas in efter byte av nålventil. Du bör samtidigt
byta packningar.
Det kanske viktigaste på hela förgasaren är Nålventilen. En läckande nålventil
gör att flottörnivån stiger och till slut "flödar över". Är flottörnivån för
hög sugs mer bensin lättare in i motorn och drar mer bensin än nödvändigt!
Byt därför nålventilen ofta - Efter 3000 mil är nålventilen sliten och lönar
sig att byta.
Läs vidare på vår hemsida MISAB.se
WEBER, SOLEX, DELLORTO, STROMBERG, PIERGURG, SU, ZENITH, KEHIN, FOMOCCO, CARTER, ROCHESTER, MIKUNI och TILOTTSON.