|
|
|
PRODUKTER
Förgasare & Tillbehör
Sök på förgasare
Sök på bilmärke
Marinförgasare
Trimkit & Insugningsrör
Förgasarsatser
Insugningsrör
Tillbehör & Reservdelar
Information
Inställning av förgasare
Om Förgasare
Felsökning
Flottörjustering
DELLORTO
Nyheter förgasare
Begagnat / 2:a sort
Båt - Förgasare
Filter - Förgasare
Tryckregulatorer
Bränslefilter
Bränslepumpar
Sportluftfilter - NY!
Motorolja
Tillsatser fordon
Spray
Elprodukter
Glödlampor
Batterier
Utförsäljning
Sortiment» Förgasare & Tillbehör» Information» Felsökning»
Felsökning
|
Fel | Orsak | Åtgärdsförslag |
Bränsleläckage | Nålventilen är smutsig,sliten eller har lossnat ur sätet | Byt nålventil och bränslefilter Reservdelar förgasare |
Flottören har hängt sig eller blivit tyngre | Ta loss flottören och justera flottörnivån eller byt flottör (gäller speciellt homogena plastflottörer) Inställning flottörnivå | |
Bränsletrycket är för högt | Nålventilen tål max 0,25 bar. Montera en tryckregulator och justera trycket med den Malpassi tryckregulator | |
Bränsleslangarna är trasiga eller har lossnat. | Undersök anslutning, slang och klämma. Byt dåliga delar. Drag åt ordentligt. | |
Packningarna har gått sönder eller blivit hårda. | Byt packningar | |
Accelerationsmembranet är sönder eller slitet | Byt membranet | |
Bensinen når inte fram till förgasaren | Bränslepump och slangar blir för varma, vilket ger s k ånglås | Kyl ned bränslepumpen. Försök finna orsaken till överhettningen. |
Bränslepumpen fungerar inte | Se över pumpen. Byt slitna delar eller hela pumpen. Montera en elektrisk bränslepump Bränslepumpar | |
Slangar, bränslefilter eller förgasarkanaler igentäppta av smuts. | Gör omsorgsfullt rent slangar och förgasare. Byt packning, nålventil och bränslefilter. | |
Anslutning från bränsletanken tät eller vattenanhopning på tankens botten. | Gör rent anslutningen. Ta bort vattnet från tanken, slangarna och flottörhuset. | |
Problem vid kallstart | Undersök först bränslenivån i flottörhuset | Justera bränslenivån. Inställning flottörnivå |
Chokevajern har hängt sig eller lossnat | Laga eller byt vajer | |
Startmunstycket är smutsigt | Rengör och sätt tillbaka det. | |
Efter att ha uteslutit förgasarfel, övergå till tändsystemet | ||
Tändstift med slitna elektroder, dålig isolering, för stora kolavlagringar, dåligt isolerade. | Skruva fast tändstiften. Byt slitna eller trasiga tändstift | |
Brytarna oxiderade, felinställda eller utslitna. | Rengör dem eller byt dem | |
Tändningen felinställd | Ställ in den med instrument | |
Olika fel som rör kablars, spolars och kondensators isolering och ledningsförmåga | Rätta till felen. Byt ut alla defekta delar. | |
Batteriet slitet eller slut | Ladda upp det eler byt ut det. | |
Startmotorn defekt | Se över den. | |
När fel i tändningssystemet kan uteslutas, bör motorns kompression undersökas | Tag kompressionsprov. Undersök läckage vid kolvringar, ventiler, topplockspackningar. | |
Oregelbunden tomgång och normalfart | Flottörnivå, tändning och motorns allmäna kondition | Se felsökningsschema för kallstarter |
Blandnings- och tomgångsskruvarna felinsällda | Ställ in blandnings- och tomgångsskruvarna vid varm motor | |
Lågfartsmunstycket smutsigt eller löst | Tag loss det och blås igenom med tryckluft. Sätt tillbaka det eller byt ut det. | |
"Tjuvluft" från förgasarfoten och andra skarvar. | Drag åt ordentligt och ersätt slitna packningar | |
Spjällaxeln tar in luft via sina lager/bussningar | Ersätt axeln med en ny i större dimension. Finns ej detta - byt förgasare. | |
Spjället rör sig trögt. | Smörj upp det och förvissa dig om att det rör sig lätt. | |
Motorn är svagare än normalt | Flottörnivå, tändning och motprns allmäna kondition | Se felsökningsschema för kallstater |
Huvudmunstycke, acc-munstycke, emulsionsrör täta eller lösa | Kontrollera, rengör och byt ut defekta delar. | |
Luftfiltret är tätt | Byt insatsen eller rengör filtret | |
Spjället öppnar sig inte fullt | Kontrollera spjällaxeln och reglagen. | |
För hög bränsleförbrukning | Se ovan "Svag motor" | Följ felsökningsschema enligt ovan |
Luftfilterintaget i en allt för varm del av motorrummet. | Tag bort förvärmningen på filtret. | |
Speciell noggrannhet erfordras vid mätning av bränsleförbrukningen, vilken påverkas av hastigheten, lasten, vägen och körvanorna. | ||
Otillräcklig acceleration vid höga hastigheter | Se ovan "Svag motor". Rök från avgassystemet? | Följ felsökningsschema enligt ovan. |
Accelerationssystemet felinställt eller defekt. | Kontrollera hela systemet noga. Var observant på genomströmningsproblem. | |
Emulsionsröret tätt eller defekt på något annan sätt | Rengör med tryckluft. Kontrollera att emulsionsröret överenstämmer med bestyckningsanvisningen. | |
Tendens till "knackningar" eller överhettning av motorn. | Kontrollera förgasare och tändning som vid "Svag motor". | Följ felsökningsschema enligt ovan. |
För lågt oktantal på bensinen | Byt till bensin med högre oktantal. | |
Motorns kylsystem felaktigt. | Kontrollera kylaren och termostaten. Hur sitter eventuell kylargardin? | |
För stora sotavlagringar på cylindrarna. | Sota motorn. |
Copyright MISAB