|
|
|
Vilken förgasare?
Hur ser man vilken förgasare man har?
Identifiera din förgasare
Vi på MISAB får ofta frågor om vi har reservdelar till förgasare utan att de anger vilken exakt förgasare det gäller.
Vi behöver veta det för att kunna svara på frågan och det räcker tyvärr inte alls med till exempel bilmodell och årsmodell.
Årsmodell kan man använda för att ta reda på vilken förgasare det antagligen är, men man kan fortfarande inte vara säker eftersom det i många fall har gått 40-50 år sedan fordonet byggdes och under den tiden kan mycket hända.
Det vanligaste är att någon händig herre har gjort en uppgradering eller liknande under årens lopp och då har förgasaren bytts ut. Detta kan vara fallet trots att bilens nuvarande ägare svär på allt dyrt och heligt att det är originalförgasaren som är monterad.
Man glömmer lätt saker, speciellt sådant med besvärliga kostnader.
Ibland är originalförgasaren utbytt mot en snarlik begagnad förgasare, ibland är det ett gammal trimprojekt som glömts bort. Ibland är det en förgasarmodell som vi inte ens har haft på produktionsbilar i Sverige men som någon lyckats få tag på från utlandet. Ibland är det en importbil men frågeställaren underlåter att nämna det eftersom “det ändå är samma förgasare” när så inte är fallet.
Det finns inga genvägar helt enkelt. Man måste identifiera förgasartypen själv. Om man chansar och beställer utan att vara säker kan det bli fel och då förlorar man både tid och pengar på att skicka tillbaka, ta reda på vad man ska ha och beställa hem rätt saker.
Olika förgasartyper
Enkelt uttryckt kan man dela in olika förgasartyper efter var de är konstruerade. Det finns asiatiska, europeiska och amerikanska märken.
Amerikanska förgasare sitter föga förvånade främst monterade på amerikanska motorer och märken. Dessa är t ex Holley, Rochester och liknande. Europeiska förgasare är spridda över fler världsdelar och kan hittas på alla möjliga märken. Exempel på vanliga märken är Solex, SU, Pierburg, Weber och Dellorto.
Asiatiska förgasare är ofta direkta kopior av amerikanska eller europeiska förgasare, så till den grad att det ofta går att använda samma packningar och delar. Det finns också unika asiatiska konstruktioner, främst tänker jag då på Mikuniförgasare.
Dessa kan man sinsemellan grovt dela in i standardförgasare och trimförgasare.
Standardförgasare är det vanligast att kunder behöver hjälp att identifiera. De är sällan speciellt distinkta till utseendet och är ofta gömda under en enorm luftrenare och mängder av smuts.
Hur ska man göra?
Först och främst, försök identifiera varumärket. Därefter se om du hittar en produktkod, märkning eller motsvarande stansat i förgasarens huvudkärl eller lock.
Inte på någon plåtbricka fastsatt på en skruv.
Det kan mycket väl stå ett spännande nummer där, men det är extremt sällan något relevant. Oftast är det fordonstillverkarens eget artikelnummer som i regel är ovidkommande.
Ibland är denna identifiering instansad på förgasarfoten, flottörhuslocket eller på sidan av flottörhuset. Det kan vara lite var som helst och det kan krävas en påtaglig insats med avfettning och borste för att den skall framträda.
Det kan se ut så här:
För att ta reda på ungefär vad det är för märkning du letar efter kan du gå in på vår hemsida och titta på sök förgasare via märke.
Förgasare utan beteckning
Går det inte att hitta någonting användbart går det fortfarande att lösa problemet. Vi har råkat ut för vissa förgasartyper som helt enkelt inte har någon korrekt beteckning även om det är ovanligt. Dessa kan till exempel vara Solex TDID (ofta på saab) och SU-förgasare som har AUE-nånting nummer istället för modellens egentliga beteckning instansat. Dessa är dessutom för skojs skull helt inkonsekventa och kan indikera flera olika sorters förgasare med samma kod.
Gå via sprängskisser och delar
När ovanstående inte är genomförbart eller misslyckas så återstår endast den berömda omvägen. I det här fallet så rekommenderar vi att man demonterar förgasaren från motorn och plockar isär den. Det mest relevanta är att plocka loss flottörhuspackningen, nålventilen och ett eventuellt accelerationsmembran.
Med hjälp av dessa och vetskapen om vilken tillverkare det är som producerat förgasaren kan man börja titta på förgasare som verkar vara rätt och jämföra delarna med våra bilder på hemsidan av motsvarande delar.
Det är viktigt att de ser mycket lika ut eftersom det fortfarande finns en chans att det blir fel.
Notera här att de eftermarknadspackningar, membran och nålventiler som finns tillgängliga nu kan skilja sig designmässigt från ett 40 år gammalt original, men de kan fortfarande fungera tillräckligt bra.
Nålventiler
Nålventiler bör ha samma höjd i stängt läge som original och den bör givetvis också ha samma gänga osv, eftersom det annars blir komplicerat att montera den. Rätt storlek i genomsläppet är en bra tumregel eftersom det oftast är rätt storlek på plats, men det kan också varit någon Händig Herre som varit där och gissat sig fram till en helt felaktig storlek, så om du tvekar - köp 1,5 / 1,7 / ,175 eftersom dessa storlekar till 99% är rätt för en originalmotor med originalförgasare.
Ett exempel är den vanligaste nålventilen till Solex:
Flottörhuspackningar
Flottörhuspackningar kan ha extra hål eller vara stansade för att passa flera varianter av samma förgasarmodell.
Se bara till att kritiska områden är omfattade så det till exempel inte blir hål rakt ut från flottörhuset eller att någon kanal är blockerad.
Membran
Accelerationsmembran har nästan alltid olika lång tapp (slaglängd) från original eller eftermarknad, eftersom dessa kalibrerades med olika slaglängd och det oftast bara säljs en längd till varje modell numera. Det är i princip helt irrelevant på användarnivå och det som är viktigt är att det går att montera.
Vissa assymetriska membran kan vara spegelvända så var noga med det.
Nästa steg
När du hittat delar som överensstämmer (tillräckligt bra) med de du har i handen kan du gå bakvägen i listorna och ta reda på vilka förgasare som de passar till och därmed till slut hitta exakt vilken modell du har.
Har du endast fastställt förgasarmärket kan du börja söka på förgasare via märke.
Om du har beteckning, märke och fordon kan du hitta den på förgasare via bilmodell.
Finns den inte någonstans där kan du ha oturen att ha en extremt ovanlig eller väldigt gammal förgasare.
Behöver du tips och råd kan du skicka ett mail till oss så svarar vi efter tid och förmåga.
Lycka till med mekandet!