misab.se
Välkommen till MISAB
E-posta oss info@misab.se
Kundvagnen
PRODUKTER
Förgasare & Tillbehör
Nyheter förgasare
Begagnat / 2:a sort
Båt - Förgasare
Filter - Förgasare
Tryckregulatorer
Bränslefilter
Bränslepumpar
Sportluftfilter - NY!
Motorolja
Tillsatser fordon
Spray
Elprodukter
Glödlampor
Batterier
Utförsäljning

Klarna

Paypal

Swish

Postnord

 

Bränsletrycket

Vet du att det finns en smidig lösning för rätt och jämt tryck?

Många av oss med förgasaren har en förmåga att glömma av eller att inte riktigt inse bränsletryckets betydelse för att bilen skall gå bra. Ett felaktigt inställt bränsletryck kan göra att bilen går för magert, för fett eller helt enkelt dör vid gaspådrag eller värst av allt - inte startar alls. Nu vill vi bara förtydliga att detta gäller förgasare! 

En tryckregulator är en fiffig sak som helt enkelt reglerar trycket. Och varför gör den det? Jo, för att bränslepumpen skall kunna förse förgasarna med tillräckligt med bränsle. Ibland ger pumpen för mycket bränsle än vad som egenligen behövs.  

Många av regulatorerna kan även justeras så att du kan ställa in trycket efter vad din bil behöver. Anpassat för den bestyckningen och andra behov som bilen har.

Har du en mekanisk eller elektrisk bränslepump? Varför är det viktigt?

Jo, original bränslepump är ofta mekanisk och ger ett ojämt tryck med tryckstötar. Men tryckregulatorn jämnas tryckstötarna eller spikarna ut och då hålls flottörnivån lättare konstant. En elektrisk bränslepump ger oftast ett konstat högt bränsletryck som är lätt att justeras ner med en tryckregulator. 

En Malpassi Filter King är en kombination av tryckregulator och ett bränslefilter.

Malpassi Filter King tryckregulator

Det ger dig både reglering av bränsletrycket och filtrering av bränslet. En perfekt kombination helt enkelt! Att installera en Filter King i ditt motorutrymme och koppla den mellan bränslepumpen och förgasaren ger dig många fördelar.

  • Reglerat bränsletryck
  • Mindre eller ingen sotbildning
  • Minskad bränsleförbrukning
  • Stabil och konstant tomgång
  • Kökörningen blir lättare
  • Förhindrar att förgasare flödar över
  • Motorn blir mer lättstartad
  • Bränslet filtreras
  • Vatten avskiljs från bränslet

Maximal spareffekt vid finkörning på sommaren

Tänker du använda bilen och vara ute och finåka på sommaren? Då kan en tryckregulator hjälpa dig att göra körningen smidig. Membranet i Filter Kingen är konstruerat för att minimera faktorer som gör körningen komplicerad. Vid vanlig körning ingår starter, accelerationer och inbromsningar, vilket är situationer där det går åt som mest bränsle. En tryckregulator hjälper dig att göra dessa situationer mer ekonomiska men också mer smidiga då trycket är jämt över tid.

Mindre slitage på förgasaren

Att installera en kombination av tryckregulator och bränslefilter minskar slitaget och minimerar obehaget som smutsig bensin och ojämnt tryck kan ge. Den hjälper även till att avskilja vattnet som kan förekomma i bränslet. Du minskar helt enkelt slitaget på förgasaren genom att installera en tryckregulator. På köpet får du en behagligare och mer ekonomisk körning.

Lätt att montera

Tryckregulatorn monteras direkt på karossen med ett fäste som medföljer. Det är viktigt att den inte monteras på motorn då det kan påverka funktionen och ger då inte rätt tryck.  Den skall monteras horisontellt och på till exempel torpeden så nära förgasaren som möjligt. För att förhindra inverkan av värme och vibrationer. Monteringen tar ca 30 minuter om du är någorlunda händig. Tryckregulatorn kopplas till befintlig bränsleslang mellan bränslepumpen och föraren. Innan montering kolla att tändsystem, brytarspetsar och tändstift är i bra skick. För att motorn skall kunna nå bästa prestanda.

Kör du racing eller rally?

Då har du ofta två eller tre förgasare. Hur många tryckregulatorer behöver du då?

Vid tävling är det vanligt förekommande att man har en bränslepump per förgasare och då behöver du även en tryckregulator per förgasare. Varför? Det är för att få maximalt tryck och för att optimera bränsletillförsen till varje förgasare.